Je hebt netjes updates uitgevoerd in je website of webshop, maar ondekt dat er een en ander niet goed werkt door de update van een bepaalde plugin. Vervelend toch?
Natuurlijk is het beter dat je eerst in een zogenaamde “staging site” ( subfolder die niet zichtbaar is voor grote publiek ) updates doet en pas als alles vlotjes loopt, deze updates ook in de live site doorzet.
Maar wat als je dat nu net niet gedaan hebt en je site niet naar behoren werkt hierdoor?
Als je verstandig bezig bent geweest neem je ook altijd eerst een backup, VOOR je updates doet. Zo kun je deze altijd nog terugzetten en je live site goed laten functioneren, tot je het probleem hebt opgelost.
Echter kun je er ook voor kiezen alleen die ene boosdoener ( plugin ) gewoon terug te zetten naar de versie die er was VOOR het conflict zich voordeed. Op deze manier kun je ook het probleem achterliggen oplossen zonder de live site in problemen te brengen.
WAAR VIND JE DE OUDERE VERSIE VAN EEN WORDPRESS PLUGIN?
Ga allereerst naar de WORDPRESS REPOSITORY
Klik bovenaan in het menu op het tabblad “PLUGINS“.
Tik nu de naam in van de betreffende plugin, b.v. WP SUPER CACHE.
Nu je op de pagina van deze plugin bent, scroll naar beneden en aan de linkerkant klik op ” GEAVANCEERDE WEERGAVE“
Dit leidt naar een pagina waar je bovenaan meestal de statistieken ziet staan. Scroll helemaal naar beneden tot je ” EERDERE VERSIES” ziet staan. Klik op het pijltje en kies het versie nummer dat je nodig hebt. Zodra dat nummer is geselecteerd, klik je op “DOWNLOAD” en kun je de eerdere versie naar je computer downloaden. Daarna kun je die via het dashboard van WordPress weer uploaden zoals je dat normaal doet met een nieuwe plugin. Je kunt je bestanden ook benaderen via je cPanel bij je host of via een FTP programma zoals Filezilla en daar de oude versie folder weer uploaden.
Indien deze plugin versie inderdaad het conflict veroorzaakte, is je site nu in orde. Zie je dat nog niet? Denk er dan aan dat je alle eventuele cache leegt in je installatie, je eigen browser op je computer of ander apparaat. Heb je nog een CDN ( Content Delivery Network ) flush dan ook daar alle cache. Hierna moet alles weer normaal werken en heb je rustig de tijd het euvel eerst te verhelpen!